måndag 26 augusti 2013

Polisens prioriteringar


Idag är det fotboll. Det är män som spelar och lagens som möts är Hammarby IF och Falkenbergs FF. Matchen spelas på Tele2 arena och i skrivande stund är 14 000 biljetter sålda. Beräknat antal supportrar som förväntas hålla till på gästande lags läktare är enligt uppgift 35. Alltså trettiofem personer kommer att stå på bortaläktaren.

Polisen anser att denna match måste hårdbevakas. De anser att bevakningsuppdraget är så stort att det kommer kosta Hammarby nästan 90 000 kronor. För vad vet ingen och varför är också ganska svårt att förstå. Jag fattar att det inte handlar om att bevaka de 35 FFF-supportrarna utan även den något större bajen-skaran. Men ändå.

Polisen bevakar alltså gator och torg utanför arenan och skickar räkningen till Bajen (fast pengarna går till statskassan, inte till polisen). Egentligen antar jag att det handlar om att Bajen ska betala för att vissa krogar inte kan hålla sig från att överservera eller för den delen allmän ordningshållning. Det är lite konstigt och jag är som skattebetalare otroligt nyfiken på hur många Hammarby-relaterade brott polisen beivrar under de timmar insatsen pågår. Det är relevant tycker jag. Hur prioriterar polisen?

Det vore också spännande att veta hur många brott som inte beivras under samma tid. Alltså, hur tänker polisen när de väljer att lägga så här stora resurser på bevakning av ett idrottsevenemang? Någon måste någon gång ställa frågan om polisen prioriterar rätt? Vad skulle hända om polisen inte satte in några extraresurser alls vid denna match? Skulle brottsligheten öka eller minska totalt sett? Skulle de brott som polisen då hann med att ta itu med vara fler än de som man får ta hand om vid en fotbollsmatch? Jag tror det, med stor marginal.

Personligen tänker jag att Bajen och alla andra fotbollsklubbar skulle kunna använda de 90 000 kronorna bättre. Till exempel skulle det kunna startas en kampanj mot det sexualiserade språket på läktarna. Kvinnohatet och homofobin. Om jag väljer att stanna hemma är det nämligen på grund av detta, inte på grund av risken att bli utsatt för brott på gator och torg på väg till arenan. Det kan hända var som helst, och då har jag betalat skatt för att polisen ska ingripa.

Inga kommentarer: